A sivatag lnyai
2007.03.28. 14:16
Neten talltam
Testvri szellemben? Waris Dirie A sivatag lnyai cm, harmadik knyvben az ideolgik ldozatv vlt nk csonktsnak tradcijt, az afrikai s arab civilizci rnyoldalt frkszi. Br tkzet utn mindenki felcsapna katonnak, a kzdelem szimbolikus alakjv vlt topmodell s ENSZ jszolglati nagykvet a trsadalmi igazsgtalansgok ellen nmileg hitelesebben, sajt lmnyeinek feltrsval harcol. „Minden emberi lny szabadon szletik s egyenl mltsga s joga van. Az emberek, sszel s lelkiismerettel brvn, egymssal szemben testvri szellemben kell, hogy viseltessenek”– mondja ki az 1948 decemberben jvhagyott ENSZ hatrozat, az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata. A diszkriminci si mdozata, a „nemiszerv-kivgs”, azonban nemcsak a ni szexualits megcsonktst eredmnyezi, hiszen a dnts szabadsgtl megfosztott nket amellett, hogy testileg megtrik, mltsguktl is mindinkbb eltvoltjk. Nem meglep, hogy a nk csonktsnak aktust mr a kznyelv is prblja bagatellizlni, hiszen gy tartjk, a frfiaknl alkalmazott krlmetls sem okoz traumt. A ni csonkts ltszlag afrikai problma, m mra szles krben elterjedt Malajziban, Indonziban, Pakisztnban s Irakban is. A sokszor kegyetlen, nagy kockzati faktorral jr eljrs gyakori az iszlm tradcihoz ktd kzssgekben, eredetileg a felnttkorba lps rtust jelzi, melyet hagyomnyosan egy nneppel tesznek „emlkezetess”. Br a ritulis httr sok helyen eltnt, a csonkts mig megmaradt, hiszen e kultrkban a megcsonktott nemiszerv a hzassg alapkvetelmnye. Az ENSZ s a WHO becslse szerint az ldozatok szma szztven milli, gy tbb n rintett, mint ahnyan Nmetorszgban, Svdorszgban, Ausztriban, Hollandiban, Belgiumban s Dniban sszesen lnek. Br a nagy vrvesztesggel, sokkhatssal, az erszakos lektzsek miatt combcsonttrssel jr rtust testi srtsnek minstik, tlnk kevsb tvolabb, az Ausztriban megkrdezett afrikaiak kzel egyharmada mg alveti lnyt, hiszen mindez „hasznos a nk erklcseire nzve”. Br jabban sokan hazaviszik gyermekket megmttetni, mig talny marad, vajon mi zajlik az emanciplt Eurpban? „Egy vvel ezeltt volt egy knyvvsr Ausztriban, s az n knyveim is kint voltak az egyik standon. A szomliai kampnyhoz gyjtttem adomnyokat. Amikor megrkeztem, az els dolog, amin megakadt a szemem, egy risi srga plakt volt, amely egy krlmetls opercijt brzolta. Mg jobban megdbbentem, amikor elolvastam a plakton ll szveget, amely hatalmas betkkel hirdette: Gyere s ismerd meg a krlmetls ldozatt, Waris Dirie-t.” – olvashatjuk a tizenkt vesen nagybtyja segtsgvel Angliba meneklt szerztl, hogyan vlik az eurpaiak szmra eladhat egzotikumm az iszlm gyakorlat. Br Waris Dirie ma neves kozmetikai cgek arcaknt vlt ismertt, az elnysnek tn hzassgi „alku” trgyaknt gyermekknt t magt is t tevrt cserltk volna el. Jllehet az orszgot, ahonnan szrmazik (Szomlia) barbrnak s elmaradottnak nevezik, rja a szerz, mgsem veszik tudomsul, milyen durva mdon bnnak velk itt, Eurpban. Nem titok, hogy az afrikai nk csupn hrom szzalka dolgozik a vgzettsgnek megfelel terleten, annak ellenre, hogy nyolcvan szzalkuknak van rettsgije s harmincht szzalkuknak diplomja. Azonban a „civilizlt” eurpaiak rasszista s szexista eltletei mr egy 2001-es felmrsbl is beigazoldtak, hiszen, olvashatjuk a nyugatiak kzfelfogst; „Az eurpai nk jk az irodban, az afrikai nk pedig az gyban”. „A szerelem hromszor fj. Amikor kivgnak, amikor frjhez msz, s amikor szlsz” – tartja ellenben az afrikai monds, hiszen a csonkts s sszevarrs utni trauma, a gyakori meddsg s az rintstl val rettegs miatt a bevett hzasodsi gyakorlat is inogni ltszik. gy tartjk, az er igazsg nlkl erszak, az igazsg er nlkl tehetetlensg, mindez rzdik is a ktet szerkesztsi elvn, hiszen az htott biztonsgot inkbb frappns kiltvnnyal, a jogi krnyezet krkpvel s a tmogat szolglatok listjval tenn elrhetv. A vegyes mfaj nletrs s riportktet mentlis szoksaink feladst kezdemnyezi, a nhol mr szentimentlis elmlkeds mgis esetlegessgre tli a flje magasod trsadalmi szimptmkat; a csaldi bntalmazs s a pszichikai horror Eurpban is elterjedt gyakorlatt. Br a ktet nem tarthat szmon az irodalom cscsteljestmnyeknt, ezttal a szerz nnn lete lesz eszkzz, hogy a valsggal ksrletezzen. (Waris Dirie: A sivatag lnyai, Partvonal Knyvkiad, Budapest, 2006)
|